پنج‌شنبه, 29 شهريور 1403

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان (ایرانشهر)

  • ساعت : ۱۴:۳۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 20
  • کد خبر : ۲۱۵۷۹۱
در راستای آموزش کارکنان و کارشناسان مروج کشاورزی
برگزاری دوره آموزش آشنایی با فنون و روش‌های تسهیلگری
دوره آموزش آشنایی با فنون و روش‌های تسهیلگری در حوزه کشاورزی، ویژه کارشناسان و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی، در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان، امروز 26 شهریور ماه 1403 دوره آموزش آشنایی با فنون و روش‌های تسهیل‌گری در حوزه کشاورزی با تدریس کی قباد کیکاوسی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بلوچستان، برای کارشناسان و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی، مدیریت های جهاد کشاورزی و ادارات ترویج حوزه جنوب استان، در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان برگزار شد.

کیکاوسی ضمن بیان تعریف تسهیلگر گفت: تسهیلگری یعنی آسـان سـازی و سـاده نمودن یک فرایند؛ تسهیلگری عبارت از مجموعه ای متشکل از تدابیر، مشاوره و فعالیت‌های حرفه‌ای است که در قالب نهادها، سازمان‌ها و برخی موسسات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تربیتی عرضه می‌شود تا با ایجاد تغییر و دگرگونی مناسب در شرایط مادی و معنوی افراد و گروه‌های محلی زمینه بهبود شرایط زندگی و تعالی آنها را فراهم آورد. بنابر این تعریف،  تسهیلگران از طریق مجموعه‌ای از فرایندها و مهارت‌ها به گروه‌های هدف، کمک می‌کنند تا ایده‌های خود را بیان کنند و این یعنی هنر بیرون کشیدن ایده‌ها از ذهن مردم نه قرار دادن ایده‌ها در ذهن آنها، در چنین حالتی است که روستاییان را قادر می‌سازند تا به ایده های مورد نظر و اهداف خود در جوامع روستایی برسند.

 وی در ادامه افزود: به طور کلی تسهیلگر کسی است که در جامعه هدف، اعتماد به نفس ایجاد می‌کند تا افراد باور کنند که گفته و عمل آنها مهم است؛ قادر باشند تا نسبت به تغییر خود گام بردارند؛ بتوانند بسیار ساده نظرات خود را بیان کنند و مایل باشند تا در فرایند توسعه اجتماعی و اقتصادی محیط خود مشارکت داشته باشند.

 عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بلوچستان، تسهیلگر را یاری دهنده دانست و اضافه کرد: تسهیلگر محلی، فردی است علاقه‌مند به پیشرفت جامعه و از ساکنان روستا که به منظور توانمندسازی افراد روستای محل زندگی، در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه مشارکت می‌نماید. در واقع تسهیلگر، طراحی و برنامه‌ریزی فرایندهای گروهی و انتخاب ابزارهایی که به بهترین شکل، دستیابی به نتایج مورد انتظار را تضمین می‌کند و اطمینان می‌دهد که مشارکت همه اثربخش می باشد.

 در پایان، ایشان، توسعه فعالیت های مشارکتی و گروهی را لازمه رشد و توسعه یکپارچه جوامع روستایی برشمرد و بیان داشت: با برنامه ریزی صحیح و مدیریتی توانمند می توان ضمـن حفاظـت از پویایی گروهـی، دسـتیابی اثربخـش بـه اهـداف گروهـی را تضمین داد.

52d7a624-1b8a-488a-89df-606950276541 (1).jpgc09262b9-cb1c-4197-b4c0-c0149510025a.jpg

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها